Social Networking in Plain English

fredag 19 februari 2010

Filmen ovan berättar om vad sociala webbar är. Läs mer om sociala webbplatser som Facebook och Myspace i ordlistan.

Ordlista:
Facebook
MySpace

Att göra:
1. Skapa ett personligt användarkonto på
MySpace eller Facebook.

2. Leta efter bibliotek i
MySpace eller Facebook. T ex bibliotekskataloger, frågetjänster, biblioteksgrupper och boktips.

3. Kolla in fler sociala webbar som t ex.
NING eller Netlog .

Diskutera
- På vilket sätt kan sociala webbar vara användbara för biblioteket?
- På vilket sätt kan sociala webbar vara användbara för ditt liv utanför biblioteket?
- Vad säger IT-avdelningen?
- Finns det något barnperspektiv?

När du är klar:
Gå vidare till "
Sak 10 Sociala OPACs och bibliotekswebbar" eller fortsätt med överkursen:

Överkurs 1:
1) Registrera dig på
13 saker på NING. Här har du möjlighet att blogga och tipsa dina kollegor om de 13 sakerna eller om annat som kan vara av intresse.
2) Bjud in dina arbetskollegor att vara med och diskutera på NING, t ex om det kan vara ett verktyg för ert biblioteksarbete, intern fortbildning etc.

Överkurs 2:
Testa att lägga in bilder och filmer på NING.

Överkurs 3:
Testa om och hur man kan använda verktyget
Meetup på ett bibliotek! Se filmen här: Film om Meetup

Sörmländska exempel:
Kulturhuset Multeum (Strängnäs bibliotek) på MySpace och Facebook

Det är sak 9 av 13:

Bloggning
Nyhetsbevakning
Virtuella bokcirklar
Taggning
Wikis
Bli vän med Google
Ljud och bild
Chatt
Sociala webbar (nu är du här)
Sociala OPACs och bibliotekswebbar (till nästa sak...)
Upphovsrätt
Skoj 2.0
On-line applikationer

13 kommentarer:

Anna Fogelberg sa...

Jag känner mig lite ensam om att lämna kommentarer... För visst var tanken att man skulle lämna en kommentar när man gjort uppgiften?

Lousia sa...

hej Anna!
Jag gör dig sälskap här!
Visst det är lite dåligt med kommentarer så länge. Många kompisar är på väg till sak 9 och är kanske inte riktigt framme.
Är du med på facebook? Jag kollar själv förresten

Anna sa...

Jag var med i Facebook sen tidigare, men nu är jag medlem i gruppen Bibliotek och bibliotekarier i Facebook. Jag skulle behöva träna mer, prova på mer i de olika "sakerna", det går för fort nu. Hoppas kunna gå tillbaka och fördjupa mig, jag lär mig MASSOR :)

Lousia sa...

det här skriver jag på två ställen för säkerhets skull!

Har du upptäckt att du kan få Facebook på svenska?
Gör så här- välj ”account settings” under ”settings” högst upp till höger, under fliken ”language” väljer du swedish och bekräftar. Sedan är det klart.
hälsar
Lousia

Barb sa...

Hej Anna och Louisa! Jag erkänner att jag ej lämnat kommentarer en enda gång...jag tycker att "13 saker" är kul och det är oftast fredagar som jag har tid att sitta lite längre...när man far mellan två arbetsplatser blir det sällan tid att reflektera. Hoppas jag kan vara lite mer aktiv framöver...säger som du Anna att jag vill gå tillbaka o fördjupa mig i vissa saker! :-)

leca sa...

Jag har registrerad mig på Ning.com idag. Det gick bra, nu vill jag kunna titta mera på sidan, för bloggen är så kul som vi skaffade oss i början av "13 saker" leca

Barb sa...

Hej! Jag har skaffat mig ett konto på facebook. Kul men hitills har jag bara hittat en vän (visste att han fanns där) Anna jag hitta nog dig men var osäker på vilken Anna Fogelberg som gällde. Det där med biblioteksgruppen har jag ej lyckats hitta än,,,ska göra ett nytt försök! På fredag har jag kanske tid :-)

leca sa...

Jag är med i facebook nu, har hittat bekanta genom bekant, det var roligt och överraskande. Tycker mest om att hålla på med bloggen, känns som om det är min grej

gunnel sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
gunnel sa...

Det är vanebildande att facebooka. Kul att få kontakt med alla möjliga. Visst kan det bli ytligt...men kul! Blev just fan till Ronaldo! FÖRE min dotter som är gammalt Manchester Unitedfan

A o N sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
A o N sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
A o N sa...

Nu har jag blivit medlem på facebook och hat lagt till dig som vän. Kolla du Lousia.
N o A